torsdag 2 oktober 2014

Plan B


Jag kör på plan B med början kommande tisdag. Jag ska gå en gammal hederlig AMU - Arbetsmarknadsutbildning. Jag ska utbilda mig delvis i ämnen som jag jag tidigare har haft som arbetsuppgift och fått lite duktigare betalt för än grundersättningen av så kallad aktivitetsersättning som jag kommer att få nu. Dock är det en skänk från ovan om man jämför med erbjudna noll kronor. Till stora delar så kommer den här utbildningen även tillföra nya och kompletterande kunskaper som kommer att göra mig hel som sökande till administrativa tjänster. En svensk förmån.

Apropå förmåner så finns det saker som pågår i sociala medier som gör mig mycket ledsen.


När mina vänner gillar inlägg som är av denna typ så är min första tanke såklart att de tycker att jag är en lat jävel. Nu är det ju inte så att en enda av skattebetalarna behöver bidra till min A-kassa då jag ju som bekant blev nekad någon. Däremot så måste det ju svida lite i de svenska lönekuverten nu när jag under 20 veckor kommer att erhålla både aktivitetsstöd, som för övrigt är beskattningsbart och bostadsbidrag för att barnen ska få ha tak över huvudet. Jag hoppas någonstans att mina barn kan unnas det. Någon mat på bordet kommer det inte att räcka till och om mina vänner och övriga tror att detta är mitt förstaval så kan jag här låta meddela att - jag skulle helst slippa!

Att just ligga ingen till last är nämligen precis vad som har fått mig i den här situationen. Jag anmälde mig ingenstans så länge pengar kom in på kontot och när pengarna slutade komma så visade det sig att jag "bara" arbetat 5 månader under den sista 12-månadersperioden. En sträng regel för att erhålla A-kassa är sex månader. Det var ju självklart inte A-kassa jag siktade på under våren utan ett nytt jobb var ett alldeles självklart mål. Jag trodde i min enfald att det skulle lösa sig..

När man skriver ett inlägg som ovan så måste man glömma bort att A-kassa är en försäkring som är valfri att ha och nyttja och att man faktiskt kan sätta den i relation till vilken annan försäkring som helst, t ex en hemförsäkring som hjälper dem vars hus har brunnit ner.
-Men grattis din slarviga jävel! Nu kan du bygga nytt! Sätt upp brandvarnare och se för fan till att hålla mina premier nere.
Jag är inte lat. Jag vill ha ett jobb. Jag vill nämligen ha ett liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar