söndag 20 maj 2012

Årlig vaccination Loppan - check


Liten och känslig
Då var det dags för tolvveckorssprutan. Vi kom inte fram hos "vår" veterinär här i Åkersberga utan bokade istället tid hos Arninge djurklinik. Det gick bra att åka dit och det var väldigt spännande att vara där. Hon kikade ut genom rutan från vårt rum och morrade och skällde till när hon såg någon stor ful låda full med kattungar. Hon tittade intresserat om det gick någon hund förbi och blev överlycklig när sköterskan och veterinären kom in på rummet. När det blev dags för spruttagning så har jag alla mina hundar till trots aldrig varit med om något liknande. Hon måste ha trott att vi satte en machete i nacken på henne, minst! Stackars liten och så blev det bra med det. Innan vårt veterinärbesök hade vi varit på promenad i skogen där hon ätit på ett ben av obestämd sort vilket vi påtalade för veterinären. Hon rekommenderade att Loppan skulle äta sparris för att linda in eventuella vassa kanter. Det åt hon utan problem och vi höll noga koll på henne under kvällen så att magen skötte sig. Vi pratade även om hennes lilla navelbråck som jag tycker putar ut mer och mer. Det var ingen fara utan bara fett som putade, vi ska trycka in och massera, hålla koll och det är ett minor ingrepp att rätta till om det skulle vara så. Till sist pratade vi även om fästingar och veterinären höll med mig om att spot-on på valpar nog var det lämpliga. De stora hundarna har halsband men även de har haft Frontline spot-on när de var små. Det blev lördagens projekt att dels inhandla och dels behandla. Vi började med katten som när han kom hem för att äta även fick sina droppar i pälsen. Loppan skulle få sina droppar precis innan läggdags så att hon kunde ligga och torka under natten utan att Freja råkade få på händerna. En valp tar man ju så ofta i. Historien från dagen innan upprepade sig då jag drog pipetten i nacken ner mot manken så skrek hon som om jag hällde syra på henne. Jag gissar att det är det att man håller i henne så stadigt i kombination med att det händer något nytt som gör att hon skriker av rädsla för inte kan det väl göra så ont?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar