lördag 4 juli 2009

Sopsortering

I år tar vi sopsorteringen på fullaste allvar. Åtminstone jag. Jag har idag inhandlat dubbla uppsättningar sopsorteringskärl. En uppsättning till var stuga. Meningen är att tiden mellan sophämtningarna skall innebära att de soptunnor vi har skall räcka till och att vi till varje pris ska undvika betalsäckar á 83 kr/st. Så nu är det ett kärl för komposterbart, ett kärl för pappersförpackningar och ett kärl för brännbart avfall som gäller. Glas, burkar och petflaskor sorteras redan för sig. Jag pratade med renhållningsavdelningen på kommunen och blev lovad att få byta upp mig till 340 l-kärl istället för det 140 l-kärl som vi har nu för brännbart avfall. Det ger oss möjlighet att hålla de normer kommunen satt upp för sin sophämtning. Sopor är ett dilemma här på Gotland och jag är mån om att göra mitt bästa. Jag hoppas mina gäster i den andra stugan kommer att känna likadant. Så! dagens goda gärning avklarad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar